اعتبار ۸ هزار و ۲۰۰ میلیاردی حمل و نقل ریلی در بودجه ۹۸

بر اساس بررسی های انجام شده، در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه حمل و نقل ریلی اعتبار در نظر گرفته شده که این اعتبار برای حوزه های مختلف از جمله نگهداری و توسعه خطوط ریلی، ناوگان حمل و نقل ریلی و نگهداری و توسعه ایستگاه های راه آهن است

سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به رویکرد بودجه ای دولت نسبت به حوزه حمل و نقل ریلی در سال آینده، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، در لایحه بودجه سال 98 کل کشور، هشت هزار و 200 میلیارد تومان برای حوزه حمل و نقل ریلی اعتبار در نظر گرفته شده که این اعتبار برای حوزه های مختلف از جمله نگهداری و توسعه خطوط ریلی، ناوگان حمل و نقل ریلی و نگهداری و توسعه ایستگاه های راه آهن است.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی تمام کشورهای پیشرفته نگاه ویژه ای به توسعه حمل و نقل ریلی داشته اند و این مسئله آثار مثبتی را برای این کشورها از جمله کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای و در شهرها موجب کاهش میزان ترافیک شده است.

وی ادامه داد: به طور مثال در شهری مانند مسکو، 85 درصد از حمل مسافر و بار توسط حمل و نقل ریلی صورت می گیرد، زیرا هزینه استفاده از حمل و نقل ریلی نسبت به بخش های دیگر جاده ای و هوایی بسیار مقرون به صرفه تر است.

وضعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که می توان با توسعه حمل و نقلی ریلی و ایجاد کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب زمینه را برای انتقال کالا و تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای برای افزایش درآمدهای کشور فراهم کرد
افضلی تصریح کرد: وضعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که می توان با توسعه حمل و نقلی ریلی و ایجاد کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب زمینه را برای انتقال کالا و تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای برای افزایش درآمدهای کشور فراهم کرد.

وی گفت: امروز زمان توسعه خطوط ریلی در کشور است، زیرا همزمان با ما، کشورهای همسایه و منطقه ای نیز برنامه ریزی دقیق و جدی را برای توسعه این خطوط صورت داده اند و اگر مسئولان امروز به فکر توسعه این حوزه نباشند، در آینده دیگر نمی توان در بازار حمل و نقل ریلی در عرصه منطقه ای و بین المللی با دیگران رقابت کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در شرایط کنونی بسیار حیاتی است، افزود: این حوزه باید در اولویت برنامه ها و اقدامات مجلس و دولت باشد، البته کشور در شرایط کنونی با مشکل کمبود اعتبار روبه رو بوده و باید راه کارهای دیگر برای آن دیده شود.

افضلی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کل کشور، طول شبکه ریلی کشور باید از 13 هزار به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد اما امروز روند به سمت تحقق این برنامه ها نیست.

بر اساس سند چشم انداز 1404، بیش از 30 درصد کالاها و بار و 20 درصد مسافران باید از طریق حمل و نقل ریلی جا به جا شود

وی گفت: همچنین بر اساس سند چشم انداز 1404، بیش از 30 درصد کالاها و بار و 20 درصد مسافران باید از طریق حمل و نقل ریلی جا به جا شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه حمل و نقل ریلی را ضروری دانست و افزود: امروز منابع داخلی و دولتی محدود است، بنابر این بهترین گزینه برای توسعه این بخش، به کارگیری ظرفیت های بخش خصوصی به ویژه جذب سرمایه گذاران خارجی است، بخش حمل و نقل ریلی نیازمند تحول است و در این عرصه باید از تمام بخش ها برای تحقق این مهم استفاده کرد.

کد خبر 26389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =